ARNES MINDEDAGBOK, Renoveringen, Skagen

Påsk i Skagen

03.31.80 | Comment?

MARS 1980

Minde hade alltså förlorat motorn under den olycksaliga vinternatten i Brottskär. Till påsken 1980 fanns en bokad tid för sliptagning av Minde på Karstensens varv i Skagen. Vi måste alltså få över Minde för att driva om båten och byta de dåliga borden på babordssidan. Rodret skulle också göras nytt så vi måste verkligen komma över till Skagen.

Kjell, Arne och Erik, påskhelgen 1980.

• Klicka i bilden för förstoring.
  • 31. Uppe fem, tåget gick sex, jag käkade frukost och fick tag i en Taxi, Kjell var på Centralen när jag anlände. Vi gick upp till tåget och intog våra platser, ingen restaurangvagn, men kaffe. Jag läste Esquire och Kjell en jordenruntbok. Framme i Göteborg vid tiotiden. Upp till Kjells mor Tullis lägenhet på Olivedalsgatan, in med grejorna och iväg till Måddan, Kjells syster, för att låna hennes bil. Iväg igen för att köpa sprit (för att bjuda på). Vi åt lunch på Meisjes (pyttipanna) sen ut till båten, täckte av, la på durken och fixade allt vi skulle utom pumpbatteriet och slang till däckspumpen.

Det känns lite tomt utan motor.

Hemma igen åt vi ris och köttgryta som Lars, Kjells mors man, lagade (Tulli var på kurs). Efteråt åkte vi hem till våra vänner Balder och Kicki. Vi drack kaffe och whisky, pratade om båtar till sent. Sen hem och sov.

April 1980. 01. Tullis födelsedag. Upp tidigt och iväg tillsammans med Lars till Chalmers, vi hämtade våra två batterier och sen körde vi Lars till Broströms. Kjell lämnade av mig vid Olivedalsgatan och han åkte ner till båten med batterierna. Jag gick på banken och hämtade lite svenska och 3 000 danska kronor. 10.21 gick bussen från Göteborgs station, vi hade hamburgare med oss från McDonalds och ut till Knippla bar det i total dimma. Hopplöst trodde vi men väl ute på ön hade det klarnat upp tillräckligt. Vi lastade Petoni (båten vi lånar för att dra över Minde till Skagen) med alla våra grejor och styrde ut mot Brottskär.

Dimmorna lättar.

Vid stora Amundön fastnade vi i dimma någon timme men det klarnade upp. Vi kunde fortsätta och var framme vid fyra. Kjell snabbade sig in till stan och jag knöt fast och grejade med batteri och pumpar till fem när Kjell var tillbaka. Snabbt avslut och iväg till Olivedalsgatan där Tullis födelsedag skulle firas. Middag med bildvisning, mormorn, Måddan, Hasse och några till.

02. Uppe sex, frukost i köket, Erik, Mindes andre delägare kom vid halv sju. Alla drack kaffe och tog några mackor (kul att se Erik). Vi ringde efter Taxi (långskorpa), den kom och vi drog iväg, via Chalmers där Lars parkerade Måddans bil. Tillslut var vi ute vid Brottskär och vi lättade direkt.

Klara för bogsering. Mot Skagen!

Petuni drar (Lars och Tulli) och Minde följer efter (Kjell, Arne och Erik). Vädret var bra i Brottskär och ut genom skärgården. Allt väl genom snobbrännan vid Styrsö men ute vid Vinga låg dyning så vi fick förlänga alla tampar. Det gick ganska bra men det drog hårt mellan varven (Lars tog det lugnt).

Ute vid Vinga förlängde vi tamparna.

Vi var framme halv fyra efter åtta timmars gång. 2 timmar ut till Vinga väst och sen sex timmar till Skagen. När vi kommit till varvet pratade vi med (övertalade) Börje Nilsen och hans gubbar (dom slutar halv fyra) om sliptagningen. Det ordnade sig efter lite manövrerande med de helgrusiga slipgubbarna.

Alla som var kvar på varvet så här sent var tillslut på benen för att få Minde på land. Mannen i glasögon är Börje, varvschefen.

Börjes närmaste man, varvsförmannen Christian, var också ute, alla hjälpte till med goda råd.

Efter att Minde väl kommit på land kollade vi in Christian Berg (den gamla fiskebåten vi varit intresserade av att köpa, för att renovera och sälja) men vi blev besvikna. När den var avriggad syntes tydligt vilket jättejobb det skulle blivit. Jättejobb hade vi ju redan framför oss.

Lars och Tulli drog ner med tåget till Fredrikshamn för att ta färjan hem till Göteborg. Vi tre beckbyxor gick och handlade (dyrt, 450 danska). På kvällen var vi ute och åt på en krog, några barer efter och ett disco, mera barer och hemma vid två. Sov i kall Petoni.

03. Uppe vid niotiden, Kjell gick och köpte morgonfrallor. Jag kokade kaffe (instant). Erik var svårstartad. Det var ganska kallt i båten men ute sken solen!

Frukost med färskt bröd från Lekkerland.

Frukosten är ok. och sen upp till båten på slipen. Vi började lite trevande med att bygga ställningar och lyfta ur ballasten akter. Gjorde rent facken och spolade av, avfettade och tog nån öl vid tolv ett tiden. Sen gick jag på med vad verktyg vi hade i laskar och mellan bordgångarna. Kjell och Erik hjälptes åt att lossa kopparplåtarna på babordssidan.

Kjell lossade kopparplåtarna försiktigt. Dom ska på igen när båten är driven.

Det var en fantastisk dag, solen sken och det var hög klar luft. Vi drack dansk öl mellan varven och vi jobbade inte hårt, men det hände saker ändå. Middagslunch fixade Erik vid sjutiden när solen höll på att gå ner. Spagetti och tomatsås med korv – sådär. Nubbe plus öl och kaffe med whisky efter. På kvällen klädde vi oss i Citydress och gick till Brøndum, tog en öl i klubbrummet och beställde bord till Påskaftons middag. Vi promenerade hemåt redan vid tolvtiden. En bra dag. Vi tog en sardinmacka och ytterligare en öl som kvällsmål.

Ja, vi är ju i Danmark. Eller hur?

04. Långfredag. Uppe vid halv tio – jag gick och köpte bröd, Kjell fixade vattendunkar. Erik var sen som vanligt. Solen sken och det var fint. Vi jobbade på hela dagen med kopparplåtarna och rensade alla sömmar vi hann. Mitt på dagen går vi ner en runda och ut mot piren. Vi satt i solen en timme och pratade om segling i Västindien och sånt. Jag grejade mat vid sjutiden, en misslyckad omelett, vi pratade vid Petonis bord hela kvällen (om horor i hamnar och sånt). Vi drack för mycket men kvällen är lång. Jag skrev detta, kaffe sent och mycket dansk radio.

05. Lördag. Påskafton. Upp sent och frukost. Sen rev vi ut drev hela dagen fram till sextiden. Vi coolade ner och gick till sjömanshemmet för att duscha. Bordet var beställt på Brøndum och vi anlände bara en halvtimme sent.

Nyduschade och finklädda i stora matsalen, påskmiddag.

Vi käkade oxfilé Provençal och drack vin sen gick vi in i klubbrummet och drack Cognac till kaffet. Senare gick vi vidare till Skawbohus, Fregatten, Atlantic (AnneLore var där) sen tillbaka till Skawbohus igen. En riktig ”höjdarkväll”. Skawbohus var sämst, Kjell hem senast efter hästar och cykeltur med en ljus tjej.

06. Söndag, påskdagen. Uppe sent, halv tolv. Frukost, rev ut drev. På eftermiddagen kom en man (Kurt Sørensen) och lånade oss ett bättre verktyg att få ut drevet med.

Ett effektivt, väl slipat verktyg är halva jobbet.

Vi var rätt dåliga men jobbade på bra. Kjell och jag rev babords koj och Erik knackade plåt på eftermiddagen. På kvällen käkade vi Eriks ”sköldpaddor” med makaroner till, vi drack lite för mycket och sa sanningar till ett. En bra kväll men sen, allt kom ut, alla damer gicks igenom.

Gårdagens polityr som bortblåst. Oavgjort, alla är skitigast.

07. Annandag påsk. Upp sent som vanligt, vid tio. Vi rev ut drev med nya verktyget, bra (tack Kurt!) och på eftermiddagen lyfte vi ur ballasten, hela båten var nu utriven på drev. Vi åt i Petoni och var rätt skakis för morgondagen när varvet skulle öppna igen och vår båt skulle tas omhand. Vi har ju hört alla storys om dom som säjer till varvet att ta väck allt ruttet. Och kommer tillbaka till en järnköl som enda rest på slipvagnen. Vi la oss rätt tidigt.

En skrämmande upplevelse.

08. Upp tidigt, men varvet hade varit i full fart långt tidigare. Kjell fixade folk och arbetet med båten tog fart. Vi rev bord och spant hela dagen. Gjorde mall till nya rodret.

Ole och Christian mallade nya rodret.

Två man från varvet jobbade på båten första dagen, vi hjälpte till. Vi käkade ute på kvällen men var hemma i god tid.

09. Uppe tidigt, tre man jobbade nu med båten, en drev i ny lindrev och en annan fixar rodret (Ole).

Lindrevet fyller utrymmet mellan bordgångarna.

Mikael gjorde nya spant och bord. Spanten var färdiga och virket till borden och rodret var utvalt efter andra dagen. Erik åkte hem vid fyratiden, sen som vanligt, fick lov att lifta till bussen!

Tage sågade upp en ordentlig bit ek till rodret i ramsågen.

10. Två bordgångar hanns med förutom de två nya spanten. De två delar rodret tillverkades av sågades ut och sattes ihop med långa bultar. Smeden var vidtalad om beslagen.

Ole och Kjell hjälptes åt vid planhyveln med delarna till rodret.

Jag ”proppade” alla gamla hål från kopparnubben efter plåtarna. Kjell mätte bord och hjälpte Mikael.

11. Vi jobbade med sista bordet. Mikael drev skrovet i väntan på att basningen av den sista bordsplankan skulle bli färdig. Ole borrade i akterstammen för genomgående bult som skall fästa det nya roderbeslaget. Drevkarln drev och jag proppaade. Ett ”spuns” kom på plats på styrbordssidan, ett återstod. Annars klart.

Varmt bäck över lindrevet som tätning. När det svalnat skrapades det överflödiga bäcket bort.

Det sista bordet kom på plats och Kjell slog i “luckespiken” med visst besvär. Det är inte lätt att träffa rätt med långa släggan.

Sista spiken slår beställaren i.

På kvällen gick vi ut och gjorde stan. Ganska kul.

12. Lördag. Bakis, vi jobbade från elvatiden, lite sakta till att börja med. Jag dammsög och Kjell städade i sittbrunn plus att vi slipade utsidan (vitfärgen). Vid tretiden kom Balder och Kicki över från Göteborg. Vi fikade och sen jobbade vi till solnedgången. Vi åt på stan (Bodegan) och sen en sväng på Fregatten, men hem direkt.

Balder och Kicki proppar styrbordssidan.

13. Söndag. Uppe vid nio. Kicki målade grundfärg. Balder och jag spikade i extra spik. Försänkta fyrtums galvade, två på varje bord i spanten under plåtarna. Jag gick bort och badade på förmiddagen (Sjömanshjemmet) och vid halv fem drog Balder, Kicki och jag hemåt. Kjell stannade.

Återstod att bygga upp inredningen igen.

Vi tog tåget 17.15 från Skagen och båten 18.10 från Fredrikshamn. Vi åt på båten och tog en whisky i baren. I Göteborg vid tio, mitt tåg skulle gå 23.10. Vi tog spårvagnen och jag åkte själv de sista stationerna. Tåget var fullsatt, trångt hela resan upp till Stockholm men jag fick nog sova en timme eller så i alla fall. Hem i taxi och direkt i säng.

Hur var det nu igen?

1. Riv bort allt dåligt.

2. Malla och såga ut spantbitarna.

3. Fäst spanten.

4. Malla och såga ut bordsplankan.

5. Ångkoka (basa) bordsplankan.

6. Tvinga bordsplankan så den passar. Spika fast.

7. Släta av, driv, becka, skrapa, proppa spikhålen, slipa och måla.

have your say

Add your comment below, or trackback from your own site. Subscribe to these comments.

Be nice. Keep it clean. Stay on topic. No spam.

You can use these tags:
    <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>