ARNES MINDEDAGBOK

Paniken i Brottskär

02.13.80 | 2 Comments

FEBRUARI 1980

Inför vintern 79-80 skulle allt vara till det bästa för Minde. Hon var flyttad från hemmahamnen på Knippla till Brottskär där hon skulle ligga garanterat isfritt. Varvet hade investerat i ett system som med tryckluft höll vatten bubblande dygnet runt.

En jättejacuzzi!

Båten lämnades i trygg förvissning om att allt hade gjorts för att garantera en lugn vinter för henne och ägarna. Plötsligt en natt var det minus tio och allt blev satt på ända.

• Klicka i bilderna för förstoring.
  • 13. Jag var på jobbet, Kjell ringde: Minde ligger på havets botten! Båten är vattenfylld, motorn under ytan, disel och motorolja har runnit ut i hela sittbrunnen. Ihopkladdad! Gubbarna på varvet hade räddat motorn genom att plockat ner den i bitar och burit in den i en verkstad (uppskattad kostnad 20.000 kr). Kjell nere, jag med. Vad kan ha hänt? Vår vän Balder åkte ut, Kjells far åkte ut, Kjell pratade med försäkringsbolaget, -ingen ersättning för köldskador!

14. Kjell ringde mig på jobbet, bättre mod idag. Besiktningsmannen från Skandia hade varit ute och kollat, han gillade båten men skadan beror på köld – alltså inga pengar. Kjell åker ner till Göteborg i morgon bitti, jag åker på kvällen 18.00 som vanligt. Kjell hade pratat med Erik, den andra delägaren, han skulle köpa en värmefläkt för att vi skulle kunna hålla plusgrader i båten resten av vintern. Kölen var bottenfrusen, därav frostsprängningen!

15. Jag väntade på Erik som skulle komma till mitt jobb och lämna fläkten. Sen skjutsade Erik hem mig och jag packade för Göteborg (bytte från Fristads till Marinteknik). Jag hade beställt sittplats (18.08) och hämtade biljetten en timme före avgång. Jag gick och köpte arbetshandskar, två kokta med bröd plus en bok (Bukowskis Faktotum) medan jag väntade på tåget. Tåget kom iväg sent och var tre kvart försenat i Göteborg. Jag läste (bra bok), pratade med en tjej och resan gick rätt fort. Kjell mötte på stationen, han hade lånat sin syster Måddans bil hela helgen. Kjells mor Tulli var vaken och vi snackade lite innan vi sov.

16. Lördag. Uppe vid niotiden och vi åt frukost i köket. Kjell och jag åkte till båten via Texaco där vi fyllde en gasoltub som vi tänkte smälta is i kölen med. Ute vid båten stod den lånade pumpen och sörplade (22 kr/dag). Vi stängde av den och knackade is i sittbrunnen, det var inte bottenfruset. Vi knackade rent i ett fack mellan spanten där den lilla pumpen med nivåströmbrytare var infrusen. Vi tog upp den och gjorde den ren. Vi fick igång kaminen tillslut och smällde 3 st. proppar när vi skulle fixa ljus. Det var 2 grader varmt ute nu och fuktigt i luften. Kjell försökte fixa proppar men lyckades inte förrän senare. Då var motorrummet avfettat och även sittbrunnen. Vi hade fått igång nickepumpen och Kjell hade varit inne i stan och hämtat fläkten som vi glömt på Olivedalsgatan. Varvsgubben (Arne) hade fixat ström så vi kunde koppla in pumpen på batteriladdaren, fläkten i salongen plus en värmelampa modell ä. Allt verkade fungera och vi åkte hem. På kvällen när vi kom till Olivedalsgatan hade Tulli och Lars gjort höna med curry och vin. Kjell och jag åt och dom höll sällskap. Till kaffet bjöd Lars på Cognac. Sen somnade jag.

Familjen Salin var vänligt deltagande.

17. Söndag. Jag var uppe vid femtiden och borstade tänderna och klädde av mig, Somnade igen och vaknade vid nio, till frukost. Allt lugnt och vi kom iväg ut till båten runt halv elva. Ute var det fem minus nu och i båten var det plus tre och en halv. Fantastiskt bra. Vi eldade på i fotogenkamin efter lite trubbel (ville inte tända). Denna dag fixade vi sedan så att pumpen gick igen, batteriladdaren fick gå över ett batteri i stället för direkt på pumpen. Arne i röda huset lånade oss ett bilbatteri. Nu var det ordnat så att nivåströmbrytaren fungerade igen och att det var ordentligt varmt i motorrummet och i den överbyggda kölen, nu isolerad med Rockwoll och frigolit. Kjell pratade med sin vän Gösta som bor i närheten om tillsyn och även Arne i röda huset på varvet. Han pratade också med killen som lyft ur motorn för 3.500 kr och med en annan som skall sätta tillbaka den för 2,500 kr. Vi lämnade båten ordentligt varm efter en dag med kaminen och radiatorerna plus värmelampan. Vi stack från varvet vid sjutiden (vi hade platsbiljett till 16-tåget). Vi fick mat på Olivedalsgatan, Lars Tulli och mormorn var där. Vi käkade och sen åkte vi upp på Berget med gasoltuben, tillbaka igen packade vi och gjorde oss i ordning för hemfärden. Vi liftade med Måddan till stationen, tåget var fullt men vi grejade två flygplansfåtöljer. En full militär sjöng och bråkade till Skövde. Efter Skövde var det lugnt och vi fick en egen kupé, jag somnade med en gång utsträckt på en soffa. Vaknade någonstans under Södermalm. Vi grejade vars en taxi och sen hem och somnade om vid 5-tiden.

2 Comments

have your say

Add your comment below, or trackback from your own site. Subscribe to these comments.

Be nice. Keep it clean. Stay on topic. No spam.

You can use these tags:
    <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>