ARNES MINDEDAGBOK, Under segel

Atlantica levereras

10.09.81 | Comment?

OKTOBER 1981

Från däcket på Minde, i ett annat ärende, hade jag sett ett stort träskepp byggas. Atlantica, en “smack” efter modell från de engelska seglande trålarna från 1800-talet. Skeppet beställdes av Kryssarklubbens Seglarskola och byggdes på Karstensens skeppsvarv i Skagen under 1980 och 1981. Jag var där och skeppet formades inför mina ögon av varvets timmermän. Stora stycken sågades ur trädstammar, först låg de som döda i högar, platta på verkstadsområdets östra plan. Sedan återuppväcktes de och inpassades på noga utvalda platser i skeppets skrov. Jag såg det ske, Jag var där. Nu skulle jag vara med och se när skeppet seglade sin jungfruseglats för leverans till sin beställare. Maxat!

Atlantica närmar sig Göteborg efter angöringen.

• Klicka i bilderna för förstoring.
  • 09. Fredag. Jag var med på 12.08 -tåget från Stockholm till Göteborg, sen tog jag dagens sista färja mot Fredrikshamn, halv sju från Sessanterminalen. Fredagkväll och alla ”dansanta” var med, hopplöst fullt överallt. Parfym i luften och feststämning. Jag ville bara komma fram. Anlände till slut Fredrikshamn i ösregn vid halv tio. Bussen till Skagen skulle gå kvart över. Jag hann med ett par bira på en skitig, inrökt och tom krog, sen direkt till stationen. Bussen var förstås försenad. Väntan, och väl ombord somnade jag direkt, vaknade först när bussen var framme i Skagen. Kjell satt och läste när jag kom ombord på Minde, det var varmt och gott i båten, oljekaminen brann och vi snackade ett tag. Tog nån öl och törnade in vid halv två eller så.

10. Lördag. Vi var uppe i något sånär tid, Gratitude och Atlantica låg färdiga för avfärd inne vid en brygga på varvet. Men det var stormvarning så vi hann äta frukost och sen hjälpa till att göra båtarna i ordning för hårt väder innan vi kunde komma iväg.

Atlantica färdig för överfarten till Götebog.

Vinden avtog under morgonen så när vi till slut gick från varvet och ut ur hamnen vid halv elva var det lugnt. Det stod en massa dösjö kvar ut igenom men vinden var måttlig. Så här fortsatte det i ett par timmar men till slut kom vinden vi revat för och allt blev rätt. Höstlikt, grönt hav, grå tung himmel och duggregn i 15 – 16 sek/m. Vi hade vinden i ryggen så det gick väldigt fort. Jag var ombord på Gratitude och Kjell var ombord på Atlantica.

Jag plåtade Atlantica för omslaget på vår bok, Kjell tog detaljer under gång ombord på Atlantica för sista kapitlet i boken.

Style is everything. Den seglande personalen ombord på Gratitude…

…var som hämtad…

… från Grimsby på 1880-talet.

Skepparen ombord på Gratitude var dock från 1900-talet.

Fördäcket i en sista solstrimma innan det blir grått för kvällen.

Gratitude under god gång.

Atlantica från Gratitudes däck. Revad stor och mesan.

Vi angjorde Göteborg i kvällningen och tog oss in till Marstrand i skymning. Alla åt kyckling och sen var det kaffe ombord på Atlantica. Leader låg också i Marstrand och kvällen avslutas sen med allsång och whisky där.

11. Söndag. Jag smög iväg rätt tidigt och kojade bland de första i går kväll. Men alla var uppe klockan åtta för avgång klockan nio efter frukost. De tre båtarna gick nu ut i motvinden mot Vinga där vi var ombedda att göra en del manövrar som skulle filmas från helikopter. Allt gick fint, vi var framme i god tid och hade alla segel satta när helikoptern kom.

Helikoptern över Atlantica och Leader.

Vi manövrerade lite efter nån slags plan och det gick väl som det skulle. Till och med solen var framme ett tag och det blev säkert strålande bilder TV fick och helikoptern försvann in mot stan igen. Då kom Gratia plötsligt seglandes någonstans ifrån och hon slog sen följe med oss in mot Nya Varvet. Atlantica först och de andra båtarna efter, folk plåtade från kajer och stränder. Atlantica fick hälsningar på WHF:en, ett värdigt mottagande.

Gratia kom plötsligt från ingenstans.

Atlantica äntligen hemma i älven.

Vi la till och tog farväl. Några stannade och tog reda på båtarna. Det var mycket att titta på för de kryssarklubbare som inte sett Atlantica tidigare. Vi andra skiljdes åt och jag fick skjuts med Kjell och Tulli in till centralen. Jag tog tåget hem efter en fantastisk helg.

Ett par månader senare fanns boken om bygget ute. Författare Kjell Fornander, grafisk form Arne Lind.

have your say

Add your comment below, or trackback from your own site. Subscribe to these comments.

Be nice. Keep it clean. Stay on topic. No spam.

You can use these tags:
    <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>