ARNES MINDEDAGBOK, Under segel

Midsommar på Lilla Kornö

06.19.80 | Comment?

JUNI 1980

Vi firade midsommar ombord på Minde 1980. Inger, Kjell, Eva Lotta och jag (Arne). Tillsammans med de sista av de åretruntboende och alla sommargäster fick vi en klassisk högsommarhelg i den Bohuslänska skärgården. Med bryggdans, segling och mycket dragspel.

Åke, en av de sista åretruntboende på Lilla Kornö firades med fullt drag.

• Klicka i bilderna för förstoring.
  • Juni 19. Dagen före midsommarafton. Vi tog pendeln från Karlberg två i två och Göteborgståget skulle avgå åtta över från centralen. Men vi hann, för allt annat var också försenat, vi kom iväg från centralen först efter en och en halv timme, och sen var det förseningar hela vägen. I Lysekil, efter bussfärd från Uddevalla, med bilkö och raggare i kolonn, var vi två och en halv timme försenade. Väl framme hade vi missat alla anslutningar men hade tur för postbåten kom precis in och den tog oss med till Lilla Kornö. Kjell och Inger hade lämnat båten där efter sin segling tidigare i månaden. Kapten var gammal, det var mörkt och det stod gammal sjö ute mellan öarna men vi slapp i alla fall ta in på hotell i Lysekil för 250 kr per dubbelrum. Väl framme regnade det och däcket läckte svårt efter en torr försommar. Inger och Kjell tog styrbordskojen och Eva Lotta och jag delade den om barbord. Skansen var för blöt att ligga i.

20. Midsommarafton. Vi vaknade i sol, midsommaraftons morgon, sent men vi hade sovit bra. Vi torkade madrasser och Kjell och jag lånade en aluminiumbåt med snurra och åkte till stora Kornö för att handla. Sen firade vi midsommar hela dagen och kvällen. På dagen var det dans runt majstången med dragspelsmusik för barnen och vi satt på ett berg i solen sedan vi förhalat båten över till bryggsidan i hamnen.

På kvällen efter sill och nubbe, färskpotatis och senare middag med biffstek, dansade vi vals och schottis på bryggan till en orkester med sex dragspel, flöjt, kornett gitarrer och en fiol.

Vi satt i båten och pratade till två eller så när de sista gästerna gick. Som mest var vi väl tio tolv stycken ombord.

21. Lördag midsommardagen. Uppe sent som väntat. Vi använde dagen till att bada och ta igen oss, Eva Lotta och jag badade i en liten lugn pöl ute på norrsidan, som hela tiden fick färskvatten från vågorna. Ganska bra väder, vi käkade spagetti som Eva Lotta lagade på kvällen, sent. Sen puten.

22. Söndag. Uppe vid niotiden, lite strul om hur vi skulle göra med hemfärden, Inger måste åka men Eva Lotta och jag hade bestämt oss för att stanna till måndagen.

Vi seglade runt stora och lilla Kornö på eftermiddagen med bland andra Gösta Sahlin, Ove Linton.

Gösta kollar trimmet.

Vi fastnade i en förtöjningstamp på utvägen och sen ramlade jag i vattnet precis när vi gjort en perfekt tilläggning för segel. Dyblöt! Lite skraj, förnedrad och jag drog med mig flaggstången i fallet. Inger åkte hem med Lintons via Göteborg och vi hade en lugn kväll tillsammans med Gösta. Kläder på tork och vi släckte rätt tidigt.

23. Vi blev väckta av Göstas fru vid åttatiden och kom upp vid nio. Vi jobbade ingenting med båten, inte ens med bokhyllan som vi påbörjade igår. Eva Lotta och jag lånade duschen uppe hos Sahlins och jag tvättade mig och håret i iskallt vatten. Det är inte klokt vad man tål om man vill vara ball! Men det var ganska skönt, efteråt. Vi lämnade Kornö med postbåten vid halv ett och sen var det buss in till Göteborg, Kjell var med så långt, han hade lite att styra med i Göteborg. Tåget gick kvart över fem och vi hann till och med äta en bit i Lysekil. Vi hade egen kupé på tåget, åt soppa före Södertälje, sen snabbt hem.

have your say

Add your comment below, or trackback from your own site. Subscribe to these comments.

Be nice. Keep it clean. Stay on topic. No spam.

You can use these tags:
    <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>