ARNES MINDEDAGBOK, Skagen, Under segel

Återbesök i Aalbæck och Skagen

07.04.00 | Comment?

JULI 2000

Kjell och hans son Fabian är i Sverige, Balder är sommarledig, vädret är perfekt, Zeke och jag är seglingssugna, Minde är sjöklar. Let´s go!

• Klicka i bilderna för förstoring.
  • 000705paminde1.jpg

Fabian.

Juli 04. Tisdag. Zeke och jag tar bilen till Göteborg och Saltholmen där Minde ligger.

Roddföreningens hängbro och Mindes mast i fonden.

Vi mötte upp med de andra och bunkrade. Sen gick vi direkt ut till Vinga. Vi åt i båten den här kvällen, Balder lagade middag. Det var en av de få middagar vi åt i båten under den här veckan. Fem karlar ombord, “det drar ju bara ned en massa disk”!

Zeke och Fabian fann varandra direkt. Fabian hade ett GameBoy. Mer behövs inte.

05. Onsdag.

Balder och Kjell hade också en ny elektronisk leksak, en GPS (GameMan). Nu hittar vi säkert till Aalbæk.

Vi gick mot Danmark direkt på morgonen. Siktade på Aalbæck men hamnade i Sæby. (Inte på grund av GPS:en, mer för att vinden stämde med Sæby) Vi låg där på kvällen efter en fin dag på sjön med sol och lagom vind. Vi la oss längst in i hamnen och åt middag på ett ställe mitt emot båten.

06. Torsdag. Under förmiddagen seglade vi upp till Aalbæck och träffade Bente, Kurt och Sten Sörensen på varvet. Vi åt lunch hos dom på kontoret, pratades vid ordentligt och senare gav vi oss av upp till Skagen. Framme i kvällningen och vi åt middag på restaurant Pakhuset, ritat av Thorvald Bindesbøll som bland annat designade Carlsberg-etiketten och flera av hamnens hus i Skagen.

07. Fredag. Hela dagen i Skagen, inblåsta – det blåste rejält.

Småkillar.

Vi gick promenader, träffade bland annat Ole Jensen uppe på snickeriet på Karstensens.

Ole.

Var borta vid Rudolfs smedja som blivit museeum och åt lunchen uppe på S:t Laurentivej.

Rudolfs smedja.

Sen promenerade vi ut till nya museet på grenen. Barnen hittade en damm med radiostyrda båtar. Dom hade skoj, vi satt i solen.

Museet.

Fabian och Zeke kör båt.

Taxi hem och middag på stan mitt emot båten i hamnen.

08. Lördag. Uppe kl 05.00.

Zeke var med uppe kl. fem, men han försvann snabbt ner i kojen igen.

Vi seglade mot Sverige igen, in på Kyrkösund. Motor hela dagen, och segel, för maximal fart. Vi hade många distans att göra.

Ramen nudlar som mellanmål och lunch. Cup O Noodles!

Motor enbart senare upp till Bovallstrand och Caras vänners familj. Vi hämtade Cara och på kvällen var vi hos Kjell i hans hus på Bovallstrand.

09. Söndag. Frukost och hej då. Sen tog Zeke och jag bussen till Göteborg. Taxi till bilen och hem via E18.

Veckan efter seglade Kjell och Fabian vidare efter kusten med Cara och Balder.

have your say

Add your comment below, or trackback from your own site. Subscribe to these comments.

Be nice. Keep it clean. Stay on topic. No spam.

You can use these tags:
    <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>