ARNES MINDEDAGBOK, Skagen

Kjell flyttar till Skagen

08.01.80 | Comment?

AUGUSTI 1980

Vi var en vecka i skagen efter att vi seglat över båten från Knippla i början på augusti 1980. Det var fortfarande semestertider men fokus förändrades dag för dag och hamnade till slut helt på det nya fartyget som skulle bli Atlantica.

Den nya spisen, som vi har fått som på långtest från BåtNytt, har anlänt och den är provisoriskt monterad på den gamla primusens plats. Kjell som ska bo i båten ett tag nu tränade på middagar ur sin kokbok.

• Klicka i bilderna för förstoring.
  • Augusti 01. Jag stack från jobbet redan halv tolv och hämtade grejor hemma hos Kjell på vägen. Tåget gick klockan två från Stockholms Central och vi var ute på Knippla vid åtta. Det regnade och skansen var blöt, Eva Lotta och jag sov i babordskojen.

02. Lördag. Vi kom iväg från Knippla vid tio och var framme i Skagen tolv timmar senare. De sista timmarna var det fin segling.

En duva landade på båten mitt på Kattegatt och följde med till Skagen. Vi la till i skymningen och gick ut en sväng på kvällen, käkade hos Pølsemannen. Hemma tidigt.

03. Söndag. Relativt solig dag. Vi var med Ole och hans familj hela dagen.

Skål! Igen…

Vi åt dansk frukost med snaps och hela programmet, sen drog vi ut på sigtseeng. Grenen och gamla Skagen plus några tyska bunkrar. Vi var fortfarande mätta och dästa efter skrovmålet tidigare men nu vankades kaffe med våfflor och syltetøj i bersån. Långt senare promenerade vi hem genom Skagen och vi gjorde inget mer den dagen, vi var helt enkelt för mätta.

Bygghallen på Karstensens där Atlantica skulle byggas.

04. Regn hela dagen. Kjell har mycket att göra på varvet med Atlantica. Mat i båten.

06. Regnigt och blåsigt om vartannat. I två dagar seglade vi en del under dagen, ena dan var det kuling, med två rev i storen och i övrigt för bara fock, det måste ha varit minst tio knop i halvvind och sjölä. Hon gick som en trimmad knallert, vi var sjöblöta.

Den andra dagen var vi ute och gjorde revningsövningar i stiltje.

Seglingarna inställda.

07. Eva Lotta och jag hyrde cyklar och cyklade ut till Gamla Skagen i hyfsat väder. Vi hade bestämt oss för att inte segla någon längre seglats med Minde den här veckan.

Segelmakare Jörgensen vid symaskinen.

08. Vi cyklade omkring runt Skagen under dagen och var bland annat på Joe Jörgensens segelloft med Kjell och senare pratade vi med besättningen på Gratia och dom på den svarta danska skutan från Bogense som också låg i gästhamnen. Vid sextiden var vi tillbaka på varvet, Middag i båten, bira på stan på kvällen, fiskekrogen.

09. Lördag. Eva Lotta och jag lämnade Skagen med rälsbussen och sen färjan, i Göteborg vid tre, tåget hem gick fem och vi var hemma i Stockholm vid tio.

have your say

Add your comment below, or trackback from your own site. Subscribe to these comments.

Be nice. Keep it clean. Stay on topic. No spam.

You can use these tags:
    <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>