ARNES MINDEDAGBOK

Två helger på Knippla

05.14.80 | Comment?

MAJ 1980

Det började bli dags att få motor i båten igen och långhelgerna i maj 1980 tillbringade vi på Knippla, vi vårrustade och förberedde för Perkns-dieselns återkomst. Väl tillbaka i båten var motorn en magnet för gamla och nya vänner.

Mattias hade ansvaret för mastringarna.

Maj 14. Kristi himmelsfärd. Det började med att Kjell var sen. Kjells flickvän Inger och hennes son Mattias väntade på oss borta vid tåget, vi letade efter dem vid entrén, typiskt. Och vi var felbokade, satt i förstaklasskupé och sen vid Katrineholm blev vi stående, tåget innan hade spårat ur. Vi fick ta en fyratimmars omväg över Mjölby och sen till Hallsberg för att komma vidare till Göteborg. Framme först vid halvtvåtiden på natten. Kjell ringde sin mor Tulli som turligt nog var hemma och nu vaken så vi tog en taxi till Olivedalsgatan. Mattias och jag sov i det lilla rummet. Åtta och en halv timmes resa.

15. Uppe vid niotiden och frukost i köket, sen iväg till bussen med spårvagn. Efter buss var det två olika färjor och vi var framme på Knippla först vid tolvtiden. Vi skulle bo i Petoni så vi flyttade henne till den inre hamnen och la henne innanför Minde. Jag fixade rodrets överdel på Minde som vi inte varit helt nöjda med och Inger höll på med ruffsidorna. Dom skulle äntligen målas vita och det hela var förberett sen förra helgen, nu drevs det, guckades och spacklades, slipades och målades hela helgen. Vi lackade också, all ek på däck och räcket. Gratitude kom in på kvällen och Kjells kompis Sten från Berget i Göteborg var med, vi drack whisky i Gratitudes salong och sen käkade vi middag i Petoni. Fisk!

Fisk Mattias!

Mattias!

• Klicka i bilderna för förstoring.
  • På kvällen drack vi kaffe uppe hos Tulli och Lars i huset. Lena, en barndomsvän till Kjell var på besök med sitt kollektiv. Teatermänniskor. Tillbaka till Gratitudes utsida där Stens julle nu låg. Vi blev bjudna på mer whisky i sittbrunnen och det kom allt mer folk. När vi var åtta tio stycken tyckte Sten att det var dags att åka ut ett tag. Vi puttrade iväg i den varma natten och Sten slog av motorn ute i farleden. Han lät båten ligga och driva, vi drack och snackade. Tillbaka igen, jag frös lite på slutet men klockan var ett och jag hade bara en t-shirt på mig.

17. Lördag. Uppe vid nio. Ännu en strålande dag.

Vi jobbade på med underhållet, käkade glass och fixade med båten hela dagen, lunchen åt vi i Petoni och sen middag hos Lars och Tulli. Maud, Kjells syster och hennes kompisar hade kommit till Knippla i Kjells fars båt Skvätt och dom gjorde en väldigt proffsig tilläggning utan motor i den nu ganska proppade inre hamnen. Vi käkade gryta och drack kaffe i Mindes sittbrunn efteråt.

Vi målade andra sidan av Minde från dingen och klyvarebeslaget som rörmokarn på ön svetsat åt oss.

18. Söndag. Strålande solsken och inte en molntapp på hela dagen. Uppe åtta halv nio, frukost och sen riggade Kjell och jag all löpande rigg. Inger sydde lädret till det nya klyvarebeslaget. Vi hade lunch vid ett eller halv två, plockade ihop och jag kom iväg till duschen vid halv tre.

Maud och kompisarna i Skvätt lämnade Knippla.

Dom lämnade i samma goda stil som dom kom, utan att använda motorn.

Jag diskade sista disken och var nere igen vid halv fyra men då hade allt skitit sig! Petoni hade fått soppastopp och drivit iväg en bit. Alla var skärrade. Kjell fångade upp båten och förtöjde utanpå Minde, jag grejade slang som skydd till Mindes förtöjningar för kajen var hög nu vid lågvatten. Då kom vi på att Inger hade råkat städa bort Kjells biljetter och våra platsbiljetter till hemresan. Strul och leta tills färjan kom kvart i fem. Vi hann med ok. men stämningen var lite tryckt. Två färjor och sen bussen till Göteborgs central. Upp på tåget i god tid, vi fick plats utanför cafévagnen. Sov lite, drack kaffe. Läste söndagstidningar. Hemma vid elva – Taxi hem.

20. Pingst. Kjell ringde och meddelade att han hade ordnat ut motorn till Knippla (hans far hade kört ut den på släpkärra) och han hade fått klart med Båtnytt om en spis med ugn för långtidstest! Han hade också pratat med Kryssarklubben om att skriva en bok om byggandet av Atlantica, Kryssarklubbens nya skolfartyg, som nu var beställt och skulle byggas på Karstensens i Skagen.

23. Kjell och jag drog till Göteborg. Vi var framme vid ettiden, Tulli mötte vid färjeläget på Knippla, vi sov i 2-bäddsrummet i huset.

24. Lördag. Frukost, lunch och middag hos Tulli och Lars. Vi jobbade hela dagen, Jörgen, en hamnarbetare vi lärt känna på ön och som tidigare jobbat på Volvo, hjälpte oss att sätta ihop startmotorn och generatorn.

Jörgen och Kjell enades om hur startmotorn skulle sättas ihop.

Vi förhalade bort till kranen och lyfte i motorn med hjälp av ytterligare en man. Dock inte den här lille mannen. Detta är Jörgens son Joakim.

Jörgen.

Jörgen hjälpte till, sen riktade Kjell och jag motorn så gott vi kunde med de gamla blecken vi sparat. Senare halade jag upp Kjell i masten med båtmansstolen men han fick inte av muttrarna till pikegångsbeslaget, där det nya klyvarfästet skulle sitta.

25. Söndag Pingstdagen. Frukost, lunch och middag hos Tulli och Lars. Vi förhalade tillbaka med hjälp av samma motorbåt som hjälpt oss dagen innan. Gjorde i ordning förtöjningarna och senare på kvällen kom Kryssarklubbens skolfartyg Leader in med Janne och hans fru Gujje plus hela kryssarklubbsgänget. Janne hjälpe oss fixa det elektriska till motorn, i säng först vid 2-tiden.

26. Annandag Pingst. Frukost och lunch hos Tulli och Lars. Jag hann duscha innan vi drog och vi hann med en hel del under dagen. Vi riktade bland annat upp motorn mer exakt med hjälp av Jörgen som kom ut vid femtiden.

Jörgen hade varit strejkvakt, det var hamnarbetarstrejk i Göteborgs hamn.

Motorn var på plats och den startade faktiskt – men men. Startmotorn var fel ihopsatt så den gick åt fel håll och kopplade inte ur, vi fick ta loss den igen och ta med den till Stockholm för att årgärda problemet på en motorverkstad. Vi tog nattåget hem, käkade på Mc Donalds och fick lift från Björkö till centralen. Hemma i stan halv fem.

have your say

Add your comment below, or trackback from your own site. Subscribe to these comments.

Be nice. Keep it clean. Stay on topic. No spam.

You can use these tags:
    <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>